Don't SWIM, you'll DIE and how I met Nemo - Reisverslag uit Sydney, Australië van Nicole Verbeek - WaarBenJij.nu Don't SWIM, you'll DIE and how I met Nemo - Reisverslag uit Sydney, Australië van Nicole Verbeek - WaarBenJij.nu

Don't SWIM, you'll DIE and how I met Nemo

Door: nicoleverbeek

Blijf op de hoogte en volg Nicole

18 December 2011 | Australië, Sydney

Allereerst, mocht ik heel veel spelfouten en kromme zinnen maken, het spijt me. Ik heb geen flauw idee hoe laat/vroeg ik vandaag weer in mijn bedje lag na een zeer geslaagde avond;). Je kunt hier aan de oostkust prima uitgaan en het gezelschap is eigenlijk altijd goed. Kleine impressie, gisteravond was ik onder andere met een aantal italianen, duitsers, denen, zweden, een jongen uit iran, ieren en een paar locals. Altijd fun om locals bij je te hebben, die weten precies waar je moet zijn.

En nu zal ik eerst even de titel van mijn blog uit gaan leggen. Je kunt hier op meerdere manieren doodgaan wanneer je zwemt. Natuurlijk de gevaarlijke stroming kennen we allemaal al, dat is niet echt spectaculair. In Cairns heb ik een tripje gemaakt naar Cape Tribulation en Daintree River (en nog een paar andere plaatsjes). Na een heerlijke duik in een freshwater creek bij Mossman, reden we verder naar het regenwoud. Onderweg zie je de meest fantastische stranden, compleet verlaten. Dat heeft een goede reden. Momenteel zitten er Marine Stingers in het water. Je hebt een aantal soorten, maar de meest voorkomende zijn maar 1 tot 3 cm groot. Maar wanneer je ze je steken, kun je maar beter binnen 15 minuten in een ziekenhuis zijn. Ik kwam een man tegen die zijn hond uit had gelaten aan had strand en een alleen met zijn voeten in de zee was geweest. Om je een idee te geven, zijn rechtervoet zag eruit alsof iemand er roodgloeiend ijzerdraad tegenaan had gehouden. En naar zijn omschrijving, voelde het nog steeds zo.

Het regenwoud zelf was echt een geweldige ervaring. Het regenwoud hier in Oz is 250 miljoen jaar oud en was er dus al voordat er dino's waren. Het is het oudste regenwoud op aarde. Een ander leuk feitje is dat er hier op 1000 vierkante meter, meer verschillende plant- en diersoorten zijn dan in de Verenigde Staten bij elkaaar. Ik heb ik weet niet hoeveel verschillende spinnen en insecten gezien. Helaas geen reusachtige vogeletende exemplaren, dat was toch wel een teleurstelling. Maar een kameleon, mooie vlinders en vogels en een aantal bontgekleurde krabben maakten veel goed. Voor wie zich afvraagt hoe regenachtig het is in een regenwoud, dat valt mee. Het regent haast nooit dagenlang, het is met name korte heftige regen. In één dag kan de halve jaarlijkse neerslag in Londen naar beneden komen. En daarna schijnt de zon gewoon weer:P. Er is ook niet echt sprake van een regenseizoen en een droogseizoen. De aboriginals kennen 5 seizoenen: regentijd, heftige regentijd, iets koudere regentijd, iets warmere regentijd en een (hopelijk) iets drogere tijd...

Na de wandeling door het regenwoud, gingen we op weg naar Daintree River. Eerst hadden we een zeer geslaagde stop bij de Daintree Ice Company. Hier maken ze iedere dag vers ijs van tropische vruchten die in de boomgaard groeien. Ik had vier verschillende smaken en blauwe bes was het enige dat herkende. De andere smaken waren een beetje vreemd, maar heerlijk.

Na het ijsje gingen we op zoek naar krokodillen in de Daintree river. De tweede reden waarom je hier maar beter niet zomaar kunt gaan zwemmen. Helaas hebben we er maar eentje gezien, maar dat is meer dan niets:P. Het is toch een hele ervaring om zo'n beest van dichtbij te zien. Deze krokodil had een aantal namen, beatrice (geen idee waarom), forrest gump (omdat ze niet in de rivier bleef) en Elmo (de naam van de hond die ze had opgegeten).:P Het gebied Daintree was ook erg mooi. Het was een bijzonder eco-systeem, omdat de rivier in het eerste stuk nog zout is, maar landinwaarts langzaamaan steeds meer zout verliest. Dat zorgt ervoor dat de planten en bomen in het eerste deel van de rivier anders zijn dan verderop.
Al met al was het een prima uitstapje:).

Cairns zelf is waanzinnig warm en vochtig. Het is zo extreem dat wanneer je uit de supermarkt komt, het net lijkt alsof je in een badkamer stapt waar net iemand een uur lang veel te heet heeft staan douchen. Het is een wonder dat ik niet verkouden ben geworden.

Ondanks de kwallen heb ik gedoken en gesnorkeld in het great barrier reef. Dat was echt een van de beste ervaringen tot nu toe. Hoewel ik het duiken aanvankelijk doodeng vond (ik had niet zo veel vertrouwen in mijn zuurstoftank), ben ik toch naar beneden gegaan voor de beste 45 minuten van mijn leven. Nou ja, dat is misschien overdreven, maar het was waanzinnig. Ik heb prachtig koraal gezien, de complete cast van Finding Nemom, een aantal pijlstaartroggen, een schildpad en zelfs een blacktip reefshark. Mijn dag kon niet meer stuk. Snorkelen is ook geweldig om te doen, vaak is het rif niet zo heel diep en zie je ook tijdens het snorkelen nog heel veel. Ik had een onderwatercamera gehuurd en heb tijdens het snorkelen ook veel mooie foto's kunnen maken. Ik kan het echt iedereen aanraden om ten minste één keer in je leven naar het Great barrier reef te gaan en een onderwatercamera mee te nemen, het is een ervaring die je nooit meer vergeet.

Vrijdag ben ik in de bus gestapt en doorgereisd naar Townsville. Een klein, maar gezellig stadje aan de kust. Gisteren ben ik naar Magnetic Island geweest en heb ik een aantal rock wallabies van heel dichtbij gezien en zelfs koalas, waarvan een met baby:D. Magnetic Island is heuvelachtig met veel eucalyptusbomen en ook prachtige (levensgevaarlijke) stranden. Ik blijf me hier verbazen over de bomen. Ze lijken totaal niet op de bomen die wij kennen, de wortels groeien deels in de lucht en deels in de grond en bomen lijken elkaar soms min of meer te wurgen.

Zo, ondertussen heb ik al een hele ochtend verspilt met slapen en schrijven:P... op naar het strand (met zwembad)!

  • 18 December 2011 - 09:23

    Meta Van Ossenbrugge:

    Beste Nicole.

    Van je oma en opa hoorde ik dat ik je reisverslag op de computer kan volgen.
    Zoeven heb ik dat gedaan en zie nu al de komende verslagen ( de vorige ga ik nog lezen ) met belangstelling tegemoet.

    Ik hoop dat het je verder goed zal gaan en dat je zult genieten van alles wat nog op je weg zal komen.

    Hartelijke groetjes uit Enschede.
    Meta van Ossenbruggen.

  • 18 December 2011 - 19:52

    Tess:

    De complete cast van Finding Nemo hahahaha. Mooi man.
    Wouw het klinkt wel echt super allemaal zeg!
    Ook lekker aan het partyen dus? Haha lekker hoor, ben jaloers.
    Kijk al uit naar je volgende verslag!
    Veel liefs xxx

  • 18 December 2011 - 22:10

    Papa En Mama:

    Hoi Nicole, wat een leuk verhaal en griezelig! Alle kwalleverhalen stellen ons niet echt gerust. Maar dan toch maar die charmante outfit aan. Heb je toevallig nog een foto van Nemo in je verzameling? Of een stoere haai voor mijn boys in de klas?
    liefs van ons.

  • 18 December 2011 - 22:10

    Mama:

    wat een snelle reactie!
    groetjes

  • 21 December 2011 - 10:06

    Groep 7 :

    hallo Nicole. Vond je het eng tijdens het duiken?
    Heb je haaien gezien?
    Hoe warm is het?
    Heb je al Sinterklaas gevierd?
    Heb je de woonplaats van Spongebob gezien?
    Mis je ons? Wij jou wel heel erg!!
    De klas ziet er erg gezellig uit!

    Een heel fijn kerstfeest, veel plezier en na de vakantie sturen we weer een berichtje!
    :) (l)

  • 21 December 2011 - 10:06

    Yunus:

    Ik wil graag weten of jullie ook nieuwjaar vieren met vuurwerk?
    liefs Yunus

  • 21 December 2011 - 13:43

    Can:

    Vind je dit het leukste land dat je hebt gezien?

  • 21 December 2011 - 23:15

    Henk De Buurman:

    Na puzzelwerk heb ik jou gevonden.
    Het is weer ruim een maand voor bij, en toch lijkt het veel langer.
    Mooie foto's gezien en zie dat je veel geniet. En trouwens we blijven op jouw
    ouders passen hoor ze doen het heel goed zonder jou. Wie had dat verwacht Nicole
    op paard en op de plank! ....Sportief hoor...
    Nicole ben geen schrijver, toch wil ik jou een fijne kerstdagen wensen maar zeker
    een fantastisch 2012! Ook namens Wilma en tot weder hoorns.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Hoi allemaal, Langzamerhand komt het moment nu toch steeds dichterbij: 4 oktober vlieg ik naar Sydney. Een flinke reis voor iemand die West-Europa nog nooit uit is geweest. M'n backpack staat al op m'n kamer, klaar om ingepakt te worden en me gedurende acht maanden gezelschap te houden. Nog even genieten van de zomerdagen in Nederland en dan de reis van m'n leven maken!

Actief sinds 21 Juni 2011
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 87631

Voorgaande reizen:

08 November 2011 - 13 Juli 2012

Going to a land Down Under

Landen bezocht: